Розробки уроків







Конспект відкритого уроку

з математики

в 6 класі

на тему:


Координатна площина


















Тема: Координатна площина

Мета: Продовжити формувати вміння та навички учнів розв’язати основні задачі на координатній площині, вміння будувати точки за їх координатами і визначати координати заданих точок; розвивати розширення математичного і загального світогляду учнів; виховувати самостійність у практичній діяльності та підвищення інтересу до математики.

Хід  уроку.

І. Організаційна частина. (Клас об’єднається у групи)

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь, навичок.

Вчитель: Ви вже знайомі з координатною площиною, тому сьогодні ми згадаємо основні дії по побудові точок на координатній площині, знаходження координат точок. І так, тема сьогоднішнього уроку «Координатна площина». Запишіть.

Почнемо з основних понять координатної площини

  (Математичний диктант)

1. Скільки чисел задають положення точки на координатній площині?

2. Як називаються числа, що задають положення точки на координатній площині?

3. Як називається друге із чисел, що задають положення точки на координатній площині?

4. Як називається перше із чисел, що задають положення точки на координатній площині?

5. Запишіть позначення точки M, якщо її абсциса дорівнює 6, а ордината 0.

6. Запишіть позначення точки K, якщо її абсциса дорівнює 0, а ордината –7.

7. Чому дорівнює абсциса точки, що лежить на осі ординат?

8. Чому дорівнює ордината точки, що лежить на осі абсцис?

9. У лівій чи правій частині координатної площини розташована точка

C (8;− 2) ?

10. У верхній чи нижній частині координатної площини розташована точка B(3; − 6) ?

11. Зобразіть на координатній площині всі точки (x; y) такі, що x = −2 ,

а y — будь-яке число.

12. Зобразіть на координатній площині всі точки (x; y) такі, що x

будь-яке число, а y = 3.

Гра «Математичний аукціон»

А тепер складіть ланцюжок математичних термінів, які мають пряме відношення до вивченого матеріалу. Кожна команда дає свої пропозиції. Змагання закінчується, якщо на дошці записано ланцюжок математичних термінів і інших пропозицій немає.(1. Координатна площина. 2. Вісь абсцис.)

IV. Мотивація навчальної діяльності.

(На екрані зображення географічної карти глядацького залу кінотеатру; гри «Морській бій», шахматної дошки; карти зоряного неба.)

Вчитель: Діти, перед нами виникла така проблема. Поміркуйте, яке відношення до теми сьогоднішнього уроку мають дані зображення?

В розмові ви не один раз могли почути фразу: «Запишіть мені ваші координати? Як ви її розумієте?».

Отже, важливим є те, щоб за цими даними можна було б знайти людину. Якраз в цьому і полягає значення системи координат – визначати положення того чи іншого об’єкту. Системи координат присутні у всій практичній діяльності людей. Крім поштових адрес і номерів телефонів, ви знайомі із системою координат в глядацькому залі кінотеатру. За якими координатами людина знаходить своє місце в залі? Розміщення шахматної фігури теж задається координатами. Як?

 Назвіть положення фігур на зображенні екрану. Ви також знайомі із системою географічних координат. Яких?

Дуже давно, в давнину, коли ще не було компасу, люди знаходили свій шлях по зірках. Зірок на неї дуже багато і запам’ятати їх важко. Тому люди розділили зірки на групи. Потім в цих групах вони з’єднали зірки між собою лініями. Так з’явились на картах зоряного неба сузір’я.

V. Формування вмінь і навичок.

«Астрономія на координатній площині».

-         Кожна група учнів отримує картку із завданням: зобразити на координатній площині сузір’я.

-         Кількість точок ділиться на кількість учнів  в групі і кожен по черзі позначає точки на дошці на координатній площині своєї групи.

-         Після того, як всі точки будуть відмічені, група дізнається з екрану назву сузір’я і бачить зображення сузір’я; перевіряє правильність виконаного завдання і готується до захисту своєї роботи.

1. Легенди про Велику і Малу Ведмедиці.

У стародавніх греків існувала легенда про сузір’я Великої і Малої Ведмедиці. Всемогутній бог Зевс вирішив взяти собі в дружини прекрасну німфу Калісто, одну із служниць богині Афродіти, всупереч бажанням останньої. Щоб позбавити Калісто від переслідувань богині, Зевс перетворив Калісто у Велику Ведмедицю, а її улюблену собаку — в Малу Ведмедицю і взяв їх на небо.

2. Легенди про Велику і Малу Ведмедиці. (в українській інтерпретації)

Проукраїнці теж виокремлювали на зоряному небі окремі сузір’я. До наших днів дійшли лише деякі з цих назв. Найвідоміша з них, звичайно ж — Великий Віз — четверо коліс та троє коней (семизір’я Великої Ведмедиці), — з’явилося на зоряному небі наших пращурів у сиву давнину. Поява небесного Воза не була випадковою. Адже віз — важлива деталь побуту людини ще з кочових часів, а для хлібороба він — необхідне знаряддя праці. За допомогою небесного Воза наші предки визначали час як у практичному плані (положення Великого Воза щодо горизонту), так і в філософському: між крайнім переднім конем (зоря №) і другим конем (зоря №№) є маленька зірочка — видима; коли коні пере їдаються, тоді й кінець світу. Сузір’я Малої Ведмедиці здавна в Україні носить назву Пасіки. Інколи його називають Малим Возом через схожість цього сузір’я з ковшем Великої Ведмедиці.

3. Легенда про Андромеду.

В грецькій міфології у ефіопського царя Цефея була красива дружина – цариця Кассіопея. Одного разу Кассіопея мала необережність похизуватися своєю красою перед переїдами — жителі моря. Образившись, завідні переїди поскаржились богу моря Посейдону, і він послав на береги Ефіопії повінь та страшне чудовисько. Щоб відкупитись від чудовиська Цефей змушений був у вигляді спокутної жертви віддати йому на поталу свою улюблену доньку Андромеду. Її прикували до скелі. Кожну хвилину Андромеда чекала, що з моря винирне чудовисько і проковтне її.

Легенда про Персея.

2) давайте заповнимо таблицю координатами точок, використовуючи даний рисунок. (На екрані з’являться завдання).

Сузір’я Андромеди: (– 2; 9), (0; 7), (1; 4), (2; –2), (- 2; –1), (–4; 4), (–2; 5), (1; 4)

Сузір’я Персея: (-5;-3), (-2;-2), (0;-1), (2;-2), (4;-1), (5;0), (6;2),(1; ),(0,5;1),(0;-1)

Систему координат ще називають декартовою системою координат в честь французького філософа і математика Рене Декарта, що жив в XVI ст.

VІ. Підсумок уроку. Виставлення оцінок.

Вчитель: Ось ми підійшли до завершення уроку. Підсумуємо його словами: «Все, що знаходиться навколо нас, має свої координати. Ми рухаємося, постійно змінюємо свої координати. Життя — це теж певна система і нам необхідно знайти в ній свою, єдиноправильну координату, до якої слід прагнути.»

VІІ. Домашнє завдання: зобразити рисунок (по точках) і записати координати побудувати точок.

Вчитель. Думаю, що тему ви засвоїли добре. То ж оцініть свою працю:

- Я вмію творчо працювати. Це мені подобається.

- Я задоволений, що можу так працювати на уроці.

- Я почував себе не дуже впевнено

Комментариев нет:

Отправить комментарий