Майстер - клас



Майстер - клас «Формування уміння та навичок самостійно –  навчальної діяльності і організація самоконтролю учнів на уроках математики»

 

 В особистій практиці

сховані таємниці швидких

 і надійних успіхів

Я.А. Каменський

Шановні колеги, вітаю  Вас  на  нашому  майстер-класі.

Кожного вчителя на протязі всієї педагогічної діяльності хвилює питання , яке ніколи не втрачає своєї актуальності, а саме: як розкрити свої здібності, як знайти себе в цій одній найскладнішій, найцікавішій  професії. Ми маємо справу з найдорожчим, що є в житті, з дітьми. Від нашого вміння, майстерності , мудрості залежить здоров’я, розум, характер та інтелектуальне обличчя дитини. Ми частково формуємо людину, і це дуже відповідальна справа.

Тема майстер – класу: «Формування уміння та навичок самостійно –  навчальної діяльності і організація самоконтролю учнів на уроках математики».

Зараз ми проведемо з вами експеримент:

 Перед вами лежать чисті листки паперу. Ваше завдання виконувати те що я говорю, але при цьому не задавати жодного питання. Візьміть листки в руки, зігніть їх навпіл, відірвіть правий верхній кут. І ще раз згорніть навпіл, знову відірвіть правий верхній кут. А тепер розгорніть свої листочки і покажіть їх один одному .

Що ви бачите?  Всі ви виконували мої вказівки, але в вас вийшли різні моделі. Що ж це таке?

Це елементарний приклад того, що виконуючи одні і ті ж самі дії, ми отримуємо різний результат. І це не тому що ви помилились, а тому що ми з вами різні. Таким чином, навчаючи дітей, ми повинні застосовувати  різні прийоми при викладенні матеріалу: доступно озвучити, проілюструвати, дати можливість записати, зарисувати,задіяти всі м’язи. Нас ніколи не повинна покидати думка: як зробити так, щоб дитина полюбила твій предмет та з радістю йшла на урок.

В теперішній час, коли розвиток науки і техніки рухається надзвичайно швидко, коли робляться все нові і нові відкриття, набуває проблема підготовки учнів до самостійного оволодіння знаннями. Дотримуючись заповіді великого педагога Я. А. Каменського “ щоб вчителі менш вчили, а учні більш вчилися ”, та адекватно реагуючи на вимоги часу, намагаюсь цілеспрямовано і послідовно формувати в учнів активну позицію в самостійному оволодінні знаннями, вміннями і навичками, розв’язувати задачі мотивації навчання, створювати умови для самоосвітньої діяльності учнів. Ось чому я і працюю вже декілька  років над цією проблемою.

І сьогодні я покажу, які форми, на мій погляд, найбільш ефективні та цікаві на окремих етапах уроку. А ви, я маю надію, допоможете мені в цьому.

Для актуалізації знань – використаємо математичний диктант з подальшою само- і взаємоперевіркою. (Ознаки подільності на 2, 5, 10 – 6 клас)

 Тому зараз ви побудете в ролі учнів. Перед вами на столах лежать листочки. Я буду зачитувати вам питання, а ви уважно слухайте та письмово відповідайте на них.

1. Натуральне число, запис якого закінчується цифрою 0, ділиться на...

2. Які числа називають непарними?

3. Запишіть числа: 721, 6580, 1392, 350, 555, 614.

 Підкресліть ті з них, які діляться на 5.

4. Запишіть найменше трицифрове парне число.

5. Запишіть найбільше трицифрове  число, яке ділиться на 5.

6. Запишіть числа: 9, 12, 42, 97, 156, 789, 1246. Які з них є парними?

7. Чи є правильним твердження, що якщо число ділиться на 10, то воно ділиться і на 2, і на 5?

8. Запишіть число 28 і допишіть справа таку цифру, щоб отримане число ділилося на 5.

9. Чи ділиться на 10 добуток чисел 3733 і 45?

10. Чи ділиться на 2 сума 2126 + 3578 +731;  2126 + 3578 +731 ?

11. Запишіть усі парні двоцифрові числа, які менше 40 і діляться на 10.

12. Запишіть найменше чотирицифрове число, яке ділиться на 10 і сума цифр якого дорівнює 10.

А тепер звіримо свої відповіді з тими, які записані на дошці, при цьому поміняйтесь листочками один  з одним та за кожне правильно виконане завдання поставте 1,2 бала. Оцінкою буде сума всіх балів. Максимальна оцінка 10 балів.    

У 6 класі при вивченні теми « Коло. Довжина кола. Круг. Площа круга.» доцільно провести практичну роботу по дослідженні числа П.                                               

Перед вами на столах лежать макети  тіл різних діаметрів. Ваша задача узять нитку в руки та за допомогою неї поміряти довжину кола. Результат записати на своїх листочках. Вимірюємо якомога точніше. Наступний етап – вимірювання діаметра кола.  За допомогою дії ділення  довжини кола на діаметр  ви отримали  певне число.                                                                    Яке число отримали ви?                                                                                          А ви ? …..                                                                                                            Покажіть розміри своїх кіл.  Як ви вже замітили  вони у вас різні, довжина кола різна, діаметр різний, але частка від ділення у вас майже однакова. Тільки що ви самостійно отримали число П. 

А при вивченні теми «Координатна площина» в тому ж 6 класі   можна не просто позначати точки , а і рисувати по точках . І зараз ми з вами влаштуємо конкурс художників (Лабораторно – практична робота при перевірці умінь учнів самостійно застосовувати знання в стандартних та змінених умовах.)

Перед вами на столах лежать листочки, на яких уже зображена координатна площина,  на них  ви будете позначати точки і їх послідовно з’єднувати. Приготувались, я диктую: (– 5; – 3), (– 2; – 2), (0; – 1), (2; – 2), (4; – 1), (5; 0), (6; 2), (1; 3), (0,5;1), (0; – 1)  покажіть свої результати. Ось так граючись з вами ми навчилися позначати точки на координатній площині, а отримали ми з вами Сузір’я Персея.                              

Так при вивченні нової теми: «Формула суми п перших членів арифметичної прогресії », я створюю проблемну ситуацію через задачу про чоловіка, який продавав коня. Відповідь можна знайти шляхом додавання, але такий підхід  довготривалий. Виникає проблемна ситуація. Як ще можна знайти цю суму?  Вихід один – нам потрібна формула.  А вивести формулу зможемо через ось таку просту задачу.                                                                                         Задача: Знайдіть суму перших ста натуральних чисел.( Нагадаю, що маленький хлопчик Карл Гаусс, що згодом став відомим німецьким математиком, виконав це завдання за хвилину). Запишіть суму арифметичної прогресії від 1 до 100                                                                                               S100 =1 + 2+3+ 4+… +97+98+99+100, а тепер цю ж суму в оберненому порядку S100 =100+99+98+97+ …+4+3+2+1    Що ви помітили?   Так, якщо їх додати,то      2S100 =101+101+101+…+100     І що ви отримали? 2S100 =101*100                                                                  Оскільки  (1+100=2+99=3+98=…98+3=99+2=100+1).  Отже ви отримали дві суми 2S100 . А тепер запишіть чому дорівнює S100 =(1+100):2*100  Аналогічно зробіть теж саме для   п перших членів арифметичної прогресії        Sп123+…+ап-1п

Sппп-1+…=а321   І що ви отримали?

2Sп=( а1 + ап)*  п   А тепер знайдіть Sп=( а1 + ап) :2 *  п   Таким чином ви самостійно вивели формулу суми п перших членів арифметичної прогресії.

На закріплення:

Дітям подобаються ті уроки, на яких можна розважаючись, навчатися.

Саме тому я намагаюся давати учням різні творчі завдання.

Нетрадиційні завдання допомагають вчителю швидше перевірити знання та роботу учнів на уроці, вчасно надати потрібну допомогу, такі завдання можна давати по групах, де буде спостерігатися  ще і взаємодопомога,так і для кожного учня окремо.

І тому зараз  ви відчуєте себе в ролі учнів   7 класу: тема «Розв’язування систем рівнянь».

Ви повинні поділитися на групи – по 3 чоловіки. Перед вами лежать листочки з завданням. Вам треба розв’язати системи рівнянь. А потім перевірити себе: значення змінної «х» та « у» є порядковим номером відповідної букви в українському алфавіті.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
А
Б
В
Г
Г
Д
Е
Є
Ж
З
И
І
Ї
Й
К
Л

 

17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
М
Н
О
П
Р
С
Т
У
Ф
Х
Ц
Ч
Ш
Щ
Ю
Я
Ь

 

 

І група:

4х - 3у = 28                 х – у = -3                   3х + у = 38

3х - 2у = 26                 х + у = 4                    х + 9у = 30

 

ІІ група:

16х – 13у = 6                  13х – 10у = 53                х + у = 16

10х + 13у = 384              11х + 10у = 211              х – у = 14

Всі отримали завдання і кожний з вас розв’язує одну систему, розв’язавши кожний отримає розв’язок – два числа(х,у), а значить – 2 букви, а разом ви отримаєте слово.

Хто уже розв’язав?

Яке слово отримала І група?   ( спосіб) -  ( 22; 20), ( 19,22), ( 12;2)

А ІІ група?  (книжка) – (15,18),( 11,9),( 15,1).

На етапі підсумок уроку з теми: «Координатна площина», використаємо інтерактивну вправу «Мікрофон» для розгадування кросворда.

 Тому зараз я пропоную вам пригадати основні терміни теми «Координатна площина», розгадавши кросворд.

Кросворд

По горизонталі:

1.     О(0;0) – це … координат. (Відповідь: початок).

2.     прямі Ох та Оу утворюють … координат. (Відповідь: систему).

3.     пара чисел (3; 6) – це … точки. (Відповідь: координати).

По вертикалі:

1.     Як називається число 2, якщо дано точку М (2;5). (Відповідь: абсциса).

2.     Як називається для цієї самої точки число 5? (Відповідь: ордината).

3.     Скільки точок задає на координатній площині пара чисел?. (Відповідь: одну).

 

 
 
1
 
 
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
3
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Домашнє завдання: творчого характеру із рекомендаціями до виконання.

Дома повторіть тему «Координатна площина», намалюйте рисунок на координатній площині та випишіть координати точок.

Таким чином, сьогодні ви ознайомилися з деякими прийомами для організації самостійної діяльності і організації самоконтролю учнів на уроках математики.                                                                                            

  А на останок я  бажаю всім, щоб щастя додавалося, а горе віднімалося, щоб достаток множився, а любов ділилася.

Дякую за роботу в майстер-класі та бажаю всім вам успіху!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий